داشتن تحرک مکرر در زمانهایی که نشسته اید می تواند نوسانات روزانه ی قند خون شما را بهبود بخشد

10 اوت 2021- بر اساس یک تحقیق جدید، وقفه های مکرر در نشستن ممکن است سطح قند خون ناشتا را بهبود بخشد و نوسانات روزانه ی قند خون را تثبیت کند. این مطالعه پیش از چاپ در مجلهAmerican Physiology-Endocrinology and Metabolism  ، بطور آنلاین منتشر شده است. این مقاله به عنوان مقاله  APSselectبرای ماه اوت انتخاب شد.

زندگی در قرن بیست و یکم، مردم را نسبت به کسانی که در زمان های قبل زندگی می کردند، کم تحرک تر کرده است. تحقیقات قبلی تخمین زده اند که مردم در اروپا حدود 40 درصد از اوقات فراغت خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند. به گفته نویسندگان این مطالعه " هر ساعت از بیداری که در بی تحرکی (مانند نشستن یا دراز کشیدن) صرف می شود، خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد". بسیاری از افراد توصیه های فعلی سازمانهای بهداشتی در مورد فعالیت بدنی را رعایت نمی کنند، "بنابراین، وقفه در رفتارهای کم تحرکی ممکن است راهی ساده و آسان برای تفسیر مداخلات بهداشت عمومی بمنظور بهبود حساسیت به انسولین و بهبود سلامت متابولیک ارائه دهد."

در این مطالعه جدید، محققان طی یک دوره ی سه هفته ای، بزرگسالان چاقی که دارای سبک زندگی بی تحرک و/ یا مشاغل بی تحرک بودند، دنبال کرد. داوطلبان به مدت 10 ساعت در روز از دستگاه های ردیابی تناسب اندام استفاده می کردند، که هر 30 دقیقه یکبار به آنها یادآوری می کرد که بلند شوند و حرکت کنند. در هر اعلان، شرکت کنندگان سه دقیقه فعالیت با شدت کم تا متوسط ​​مانند پیاده روی یا بالا رفتن از پله انجام می دادند. افراد گروه فعال با گروه کنترل( همسان از نظر شاخص توده بدنی و سن) که در زندگی روزمره ی خود وقفه های مکرر در نشستن طولانی مدت نداشتند، مقایسه شدند.

گروه تحقیقاتی دریافتند که در گروه فعال کلسترول LDL یا  بد و سطح گلوکز ناشتا پایین تر از گروه کنترل است. داوطلبان فعال همچنین نوسانات کمتری در میزان قند خون روزانه ی خود نسبت به گروه شاهد داشتند- تعداد کمتری از افزایش و افت قند خون که ممکن است در نتیجه جریان یافتن بهتر خون ایجاد شده باشد. با این حال، وقفه های مکرر در بی تحرکی و انجام تحرکات کوتاه مدت، تحمل کلی گلوکز یا میزان چربی را در ماهیچه ها بهبود نبخشید. این نشان می دهد که حداقل فعالیت مورد نیاز در این مطالعه - حداقل 15 قدم در هر 30 دقیقه - ممکن است برای تحقق پیشرفت های قابل توجه در تحمل گلوکز کافی نباشد. محققان گفتند: مداخله ما ممکن است حداقل دوز موثر برای شکستن رفتارهای بی تحرکی را نشان دهد، اما برای به دست آوردن مزایای سلامتی بیشتر، به حجم فعالیت زیادتری نیاز است.

بررسی افراد در زندگی روزمره ی خود نه در آزمایشگاه، چیزی بود که این مطالعه را از مطالعات پیشین متمایز کرد. محققان توضیح دادند: بنا بر اطلاعات ما، این طولانی ترین مطالعه برای بررسی تأثیر وقفه های مکرر در نشستن است و به همین دلیل، یافته های ما پیامدهای مهم ترجمه ای دارند."

منبع:

https://www.newswise.com/articles/frequent-breaks-from-sitting-may-improve-daily-blood-sugar-fluctuations